Spookfacturen

Spookfacturen, wat is het en hoe herkent u deze?

Zoals in de vorige blog besproken, gaan we deze blog wijden aan spookfacturen.

Wat is een spookfactuur?

Een spookfactuur is een factuur waar u niet om gevraagd hebt. De meeste spookfacturen worden per e-mail verzonden, dit is goedkoop en het bereik is groot. Meestal zijn dit facturen van een voor u onbekende firma en worden er goederen of diensten gefactureerd die u nooit heeft besteld of zelfs nooit zou gaan bestellen. Dit is op zich niet zo’n groot probleem. De e-mail met de spookfactuur gewoon gelijk verwijderen en er niet op ingaan. Het wordt spannender waneer u een spookfactuur ontvangt van bijv. uw internet- of mobile provider waar u wel bij zit. Dan moet u echt goed letten op bepaalde zaken die ik in deze blog verder zal toelichten.
Toen dit fenomeen zijn intrede maakte, was het vaak zo dat veelal ondernemers werden getroffen door deze spookfactuur-mailtjes, maar tegenwoordig zien wij de tendens dat particulieren als mogelijk doellid worden gezien.
Deze mailtjes komen natuurlijk niet echt van de bedrijven af maar van criminelen die deze in grote hoeveelheden verzenden. Dit verzenden van spookfacturen behoort tot fraude en is daardoor strafbaar. Wij raden u dan ook aan om als u slachtoffer bent geworden altijd aangifte te doen bij de politie en melding te maken op de volgende site:

https://meld.nl/melding/fraude-melden/spookfactuur/

Op deze site kunt u zelf natuurlijk ook altijd een ontvangen factuur waarover u twijfelt opzoeken en zo helpen we elkaar om te zorgen dat er niet al te veel slachtoffers vallen.

Hoe herkent u een spookfactuur?

Er zijn een paar dingen waar u een spookfactuur aan kunt herkennen:

  • Vaak staat er offerte of aanbieding. In beginsel heb je als consument wel heel veel bescherming in het herroepingsrecht, maar aangezien het hier om fraudeurs gaat, zou ik er niet op rekenen. Meestal bent u gewoon uw zuurverdiende geld kwijt. Voor ondernemers is hier nog veel minder geregeld maar ook hierbij geldt dat het fraudeurs zijn. Het wordt nog lastiger wanneer het gefactureerde een abonnement voor een langere periode blijkt te zijn.
  • De adres- en bankgegevens. Deze kunt u op meerdere manieren controleren.

  1. Wanneer u het bedrijf kent, kunt u deze vergelijken met eerdere facturen en verrichte betalingen in de bank.
  2. Zelf in google de website van het bedrijf opzoeken en de gegevens controleren.
  3. Natuurlijk het e-mail adres van de afzender of hier geen rare afwijkingen in staan.
  4. Mocht u er niet aan uitkomen, dan kunt u natuurlijk ook altijd nog contact opnemen met het bedrijf. Zoek ook hierbij zelf altijd de contactgegevens op.
  • Bedragen die afwijken van het normale tarief. Hierbij gaat het natuurlijk om de spookfacturen die zogenaamd vanuit uw internet- of mobile provider komen. Deze hebben altijd een vast bedrag. Als er een prijswijziging wordt doorgevoerd, dan zijn ze verplicht om u vooraf te informeren.
  • U heeft de producten die op de factuur staan niet besteld.
  • U heeft nog nooit zaken gedaan met het bedrijf.

De laatste 2 punten zijn natuurlijk ook erg makkelijk om te herkennen en behoeven verder geen toelichting. Mocht u nadat u niet over bent gegaan tot betaling toch nog aanmaningen of dreigementen van deurwaarders etc. ontvangen, onthoud een ding: zij hebben geen poot om op te staan.

Waarom krijgt u deze facturen?

Ook hiervoor geldt weer omdat u e-mail adres bekend is. Omdat ze via spammen en Phising al aardig wat van u te weten zijn gekomen, hebben ze de mogelijkheid om u spookfacturen te mailen van bedrijven waar u echt zaken mee doet. Denk hierbij bijv. aan uw internet- of mobile provider.
Deze vorm is voor een fraudeur een zeer eenvoudige manier om snel geld te verdienen. Ze verzamelen heel veel e-mail adressen en zenden deze allen een factuur. Als hier 1 of 2 procent intrapt, hebben ze al met al veel geld verdiend. Het verzenden van e-mails kan in grote hoeveelheden nog steeds vrij eenvoudig en gratis gedaan worden.


Wat kunnen we er zelf tegen doen?

  • Tegen het ontvangen van deze mailtjes is op zich heel weinig te doen. U heeft de mogelijkheid om een spookfactuur te melden. Wanneer u slachtoffer geworden bent, kunt u hiervan aangifte doen bij de politie. Maar hiermee houdt het natuurlijk niet op.
  • Het belangrijkste is ook hier weer hoe onbekender uw e-mail adres hoe minder u deze mailtjes met spook facturen ontvangen. 
  • Wanneer u toch een spookfactuur heeft ontvangen: Let goed op de omschrijving of hier offerte of aanbieding staat. En ga zeker niet over tot betaling, ook niet wanneer u twijfelt. Bij twijfel ga dan eerst goed op onderzoek uit.   
  • Wanneer het een spookfactuur betreft van een bedrijf waar u inderdaad klant bent, let dan goed op de contactgegevens en de bankrekening en uiteraard het bedrag. Denk hierbij ook altijd even goed na hoe de betaling in het verleden is geschied. Vaak heeft u bij diverse partijen een automatische incasso. Dus dan is een factuur met een betaalverzoek wel heel apart.
  • Wanneer u toch per abuis een spookfactuur heeft betaald, kunt u deze ook altijd nog via uw bank proberen terug te boeken, let wel dit kan niet altijd. Wel wanneer er een automatische incasso aan vast zit, dan is het ook gelijk raadzaam om de bankrekening van de facturerende partij te blokkeren zodat u zeker bent dat deze niet meer kan incasseren. Mocht het u zelf niet lukken, dan kunt u ook contact opnemen met uw bank, zij kunnen u wellicht verder helpen.

Melding maken van spookfacturen kunt u via de hier volgende link: https://meld.nl/melding/fraude-melden/spookfactuur/

Om te controleren of de door u ontvangen factuur een spookfactuur betreft kunt u dit ook altijd checken in Google.

In de volgende blog zullen wij u meer informeren omtrent hackmailtjes.